ثبت برند - علائم تجاری
مزایای ثبت برند
۱-*قانونی شدن *
مهم ترین مزیت و ویژگی که ثبت برند برای شما دارد این است که با ثبت آن در مقابل قانون شناخته میشوید یعنی وقتی شما برند خود را به ثبت برسانید می توانید از افرادی که از برند شما به طور غیر قانونی استفاده می کنند شکایت کنید و آنها را مجبور به عوض کردن اسم و لوگو نمایید و هیچ کس حق تقلید و استفاده از علامت شما را ندارد و می توانید با خیالی آسوده به فعالیت و تجارت خود بپردازید .
۲-*ایجاد تمایز*
ثبت برند علاوه بر شما برای مشتریان هم سودمند است ؛آنها می توانند براحتی محصول وخدمات شما را پیدا واز آن استفاده نمایند که این امر باعث می شود که شما هرچه بیشتر به نیازهای مشتریان دست پیدا کنید وبدانید بر چه اساسی به سراغ برند شما می آیند و باعث انتخاب مشتری از برندتان می شود و همچنین با افزایش کیفیت و تطبیق آن محصول با خواست مخاطب می توانید سهم بیشتری در بازار پیدا کنید.
۳-*بازاریابی*
اساس کار بازاریابان شناساندن و به شهرت رساندن محصول یا خدمات مورد نظر است که اصولاٌ این امر بدون ثبت برند و لوگو قابل اجرا نمی باشد و شدنی نیست.
۴-*نمایندگی*
حق امتیاز ؛ یکی دیگر از مواردی است که مشوقی برای ثبت برند تجاری می باشد، این کار باعث اجازه استفاده برای اشخاص ثالث نیز می شود ؛ به همین منظور شما می توانید حق امتیاز علامت خود را به افراد و شرکت های دیگر واگذار کنید تا هم به اعتبار شما کمک کند و هم یک منبع درآمد مستقل بدون هزینه برای شما باشد.
۵-*ایجاد دارایی*
اگر برندی که انتخاب کرده اید بتواند در بازار شرکت پیدا کند ، به تنهایی می تواند یک دارایی ارزشمند به شمار رود و در آینده می توانید آن را به فروش برسانید و یا افرادی به نشانه ی اعتبار از آن استفاده کنند تا برندشان شناخته تر شود و درآمدی مناسب برای شما ایجاد کند.
۶-*وام و سرمایه*
یک برند ثبت شده می تواند اعتباری در مقابل دولت ، بانک ها و سرمایه گذاران باشد ، می توانید با این کار وام یا سرما یه گذار برای خود پیدا کنید که باعث می شود قانون شما را به رسمیت بشناسد و همین امر باعث اطمینان و قابل اعتماد بودن تجارت شما برای بانک ها و سرمایه گذارها می گردد.
شرایط ثبت برند
۱- مجوز برای اشخاص حقوقی در صورت تولیدی بودن : ارائه ی جواز تاسیس با پیشرفت بالای ۳۰% ویا پروانه ی کسب یا جواز کسب تولیدی و یا مجوز فعالیت از سازمان غذا و دارو و یا صنف یا اتحادیه مربوطه به نام شرکت یا مدیرعامل .
در صورت توزیعی بودن : ارائه ی پروانه یا جواز کسب توزیعی همراه با جواز تاسیس با تولید بدون کارخانه به نام شرکت یا مدیرعامل
۲- مجوزبرای اشخاص حقیقی در صورت تولیدی بودن : ارائه ی جواز تاسیس با پیشرفت بالای ۳۰% ویا پروانه ی کسب یا جواز کسب تولیدی و یا مجوز فعالیت از سازمان غذا و دارو و یا صنف یا اتحادیه مربوطه به نام خود شخص .
در صورت توزیعی بودن : ارائه ی پروانه یا جواز کسب توزیعی همراه با جواز تاسیس با تولید بدون کارخانه به نام خود شخص
۳- در صورت داشتن سایت و یا فعالیت اینترنتی : ارائه ی جواز کسب از اتحادیه ی کسب و کارهای مجازی و ارائه ی اینماد( (E NAMAD
۴- در صورت فعالیت بازرگانی (صادرات ): ارائه ی کارت بازرگانی و نامه ی تاییدیه از گمرک برای کالاها و خدمات .
۵- در صورت فعالیت بازرگانی ( واردات) : ارائه ی کارت بازرگانی و برگه ی قرارداد با شرکت خارجی برای ارائه ی کالاها و خدمات .
۶- در صورت فعالیتهای خدماتی ( پیمانکاری – آموزش – مشاغل خانگی ) : ارائه ی مجوز از صنف و اتحادیه ی مربوطه .
۷- تمام اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر مجوز در صورت داشتن کالا و لاتین بودن برند درخواستی؛ ارائه ی کارت بازرگانی الزامی میباشد ،همچنین تمام اشخاص حقیقی و حقوقی در صورت داشتن خدمات بدون ارائه ی کالا؛ مجاز به ثبت برند لاتین به هیچ عنوان نمیباشند.
فرآیند پرداخت هزینه های آنلاین ثبت برند
۱- پرداخت فایل پیش نویس شده ی اظهارنامه :
با مراجعه به سایت ipm.ssaa.ir ومرورگرFirefox نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و ورود کد امنیتی چهار رقمی وارد کارتابل خود شوید وشماره ی پیش نویس اظهارنامه علامت خود را انتخاب کنید و آخرین گزینه که پرداخت آنلاین می باشد ؛ یکی از درگاه های پرداختی را انتخاب کرده و مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید .
۲- پرداخت روزنامه ی آگهی تقاضای ثبت علامت تجاری و آگهی رسمی ثبت علامت تجاری :
با مراجعه به سایت rrk.ir (روزنامه رسمی ) گزینه ی عضویت را انتخاب کرده و ثبت نام خود را انجام داده و پس از تایید نهایی گزینه ی پرداخت هزینه ی آگهی را انتخاب کرده و شماره ی آگهی مورد نظر را وارد کرده و از تایید آدرس و کد پستی خود اطمینان حاصل نمایید و پرداخت آنلاین را انجام دهید .
۳- پرداخت هزینه ی حق الثبت :
با مراجعه به سایت ipm.ssaa.ir و مرورگر Firefoxوارد شده و نام کاربری و رمز عبور خود را به همراه کد امنیتی چهار رقمی وارد کرده و پس از ورود شماره ی اظهارنامه ی علامت درخواستی
را انتخاب کرده و وارد پرتال لیست ابلاغیه شده و گزینه ی ابلاغیه ی پذیرش را انتخاب نموده و پاسخ به ابلاغیه را انتخاب نموده و در قسمت موضوع درخواست ، پرداخت هزینه ی حق الثبت را وارد کرده و ثبت اطلاعات را انتخاب کرده و در آخر تایید اطلاعات و ثبت نهایی و پرداخت آنلاین را با توجه به یکی از دو درگاه اینترنتی انجام دهید.