امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 236682 تاریخ ثبت : 1398/7/22 10:51:33
به بهانه فرا رسیدن روز جهانی استاندارد

استاندارد؛ ضامن بهبود مستمر

استاندارد در لغت به معنای پرچم، لوا و الگو می باشد و استاندارد سازی ناشی از پایه های علم و فن آوری است که در ساخت صنعت و به تبع آن پیشرفت اقتصاد تأثیر بسزایی دارد.

ندیر پورجم- عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر

استاندارد در لغت به معنای پرچم، لوا و الگو می باشد و استاندارد سازی ناشی از پایه های علم و فن آوری است که در ساخت صنعت و به تبع آن پیشرفت اقتصاد تأثیر بسزایی دارد.

در واقع استاندارد یک زبان مشترک صنعتی برای راحت ساختن ارتباطات تکنولوژیک بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می باشد، تولیدات یاد شده می تواند کالا، خدمات و یا ارتباطات باشد.

استاندارد نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علم، فن و تجربه های انسان در ازمنه گذشته می باشد که این امر منجر به ایجاد یک نظم و هماهنگی بین مصنوعات بشر ساخت و وحدت رویه و افزایش میزان تفاهم تولید و مصرف گردیده است.

استاندارد سازی به معنای ایجاد استاندارد و پیاده سازی آن می باشد که این امر میتواند توسعه صنعت، استمرار کیفیت، ماندگاری در بازار و حفظ امنیت و سلامتی جامعه را با خود به ارمغان آورد.

مؤسسه استاندارد ایران اولین بار تحت عنوان سازمان اوزان و مقیاس ها در سال 1304 تشکیل گردید که سپس با اهمیت یافتن استاندارد سازی در قالب شخصیت مستقل کشور تحت نام مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در سالهای 1324 و 1332 در دل وزارت بازرگانی شکل گرفت و با تصویب قانون (تأسیس مؤسسه استاندارد ایران) مسئولیت ها و وظایف آن تبیین گردید.

ایران در سال 1343 به عضویت سازمان بین المللی استاندارد I.S.O (International Standard Organization) درآمد و با عضویت در کمیته های مختلف به تدریج به عضو فعال و سپس بعنوان عضو ناظر در I.S.O درآمد و سپس دبیرخانه های تخصصی شوینده ها و پاک کننده ها و کودهای شیمیایی به ایران واگذار گردید.

استاندارد به نوعی به معنای رعایت کردن حداقل کیفیت است ولی رعایت استاندارد می تواند به استواری نظام صنعتی در نزد یک تولیدکننده کمک نماید.

تولید بر پایه یک استاندارد می تواند بهبود کیفیت و رضایتمندی مشتری را در برداشته باشد و رضایت مندی مشتری یعنی بقا در بازار رقابت و پیشرفت تجاری برای یک تولیدکننده و یا یک خدمت رسان، همچنین استاندارد حافظ حقوق مصرف کننده خواهد بود، استاندارد با توجه به عدالت اجتماعی و حفظ حقوق شهروندی می تواند تأسیس کننده حفظ امنیت و سلامت در جامعه باشد و به نوعی تضمین کیفیت را برای مصرف کننده تأمین نماید تا یک مشتری با خیال راحت یک نوشیدنی را بنوشد و یا یک بیمار با خیال راحت یک دارو را مصرف نماید و یا یک خانم خانه دار با آرامش خیال از یک اجاق گاز استفاده نماید .

و در کلام آخر می بایست گفت: استاندارد یعنی نظم کیفیت، تضمین بازار و آرامش و آسایش.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه