امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237164 تاریخ ثبت : 1402/8/25 11:55:23
آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری:

خرما می‌تواند میوه صلح جهانی باشد

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری با بیان اینکه خرما و مشتقات آن از محصولات استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: خرما دارای ویژگی خاصی در حوزه اقتصاد استراتژیک امنیت غذایی، دفاع زیستی بسیار حائز اهمیت است.

 

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری  با بیان اینکه خرما و مشتقات آن از محصولات استراتژیک محسوب می‌شود، گفت: خرما دارای ویژگی خاصی در حوزه اقتصاد استراتژیک امنیت غذایی، دفاع زیستی بسیار حائز اهمیت است.
🔹وی در همایش ملی خرما بوشهر با بیان اینکه عرصه تولید، فرآوری و صادرات و مدیریت بازرگانی این محصول از مقولات مهم است گفت: خرما می‌تواند میوه صلح جهانی باشد که مردم جهان از آن استفاده کنند.
🔹نماینده ولی فقیه در استان بوشهر کمبود مواد غذایی، مواد اولیه تغذیه و عدم امنیت غذایی را معضلات کنونی جهان دانست و بیان کرد: خرما می‌تواند میوه‌ای تحت عنوان کالای استراتژیک و در رفع بحران تغذیه در جهان اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای خرماخیز در جهان است، گفت: با توجه به سطح گسترده کشت خرما در کشور، میزان تولید نسبت به سطح زیر کشت مطلوب نیست و از آن طرف خام‌فروشی و نبود تجهیزات فرآوری‌های نوین بر اساس نیاز بازارهای جهانی مشکلاتی در عرضه این محصول ایجاد کرده است.
🔹رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر مدیریت تولید، بازرگانی و فرآوری خرما را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: قوانین دست‌وپاگیر در عرصه صادرات و بازگشت ارز صادراتی از دیگر مشکلات است که باید در این عرصه چاره‌اندیشی شود.
🔹صفایی بوشهری با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در عرصه تولید، فرآوری، صادرات و ارزآوری خرما برنامه‌‌ریزی شود اضافه کرد: ایجاد مدیریت واحد بازرگانی خرما در بازاریابی و صادرات در منطقه و استان بوشهر یک ضرورت است. اگر بازرگان، تولیدکننده، نیروهای واسطه از جمله صنایع فرآوری و بسته‌بندی از مدیریت اقتصاد خرما بهره‌مند نشوند، بازار این کالای استراتژیک از دست می‌رود.
🔹وی با تأکید بر نگاه به محصول خرما به‌عنوان یک کالای استراتژیک و مولفه قدرت سیاسی و اقتصادی اضافه کرد: سیستم آبیاری نخیلات غرق آبی است که باید از سیستم سنتی به سمت مکانیزه شده، نوین و آبیاری تحت فشار سوق داده شود.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر توجه به طرح‌های دانش‌بنیان برای ارتقای تولید و صنایع فرآوری و صادرات را مورد تأکید قرار داد و گفت: حوزه تولید و صنایع فرآوری خرما و زیرساخت‌های نگهداری خرما و رطب استاندارد نیست که سبب بروز آفت و خسارت می‌شود.
🔹صفایی بوشهری بزرگترین مشکل تولید خرما را آفت دانست و بیان کرد: پیشگیری در بروز آفت و کنترل بیماری‌ها در عرصه نخلستان‌ها یک ضرورت است.
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه