امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237191 تاریخ ثبت : 1403/2/11 09:53:14
رییس اتاق بازرگانی استان بوشهر در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» مطرح کرد:

اکسپو ۲۰۲۴؛ نمایانگر شأن واقعی بخش خصوصی

«جهان‌صنعت»- استان بوشهر از چندین منظر در ساختار اقتصاد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و پتانسیل‌های قابل‌توجهی را برای رشد و توسعه اقتصاد ایران و به‌طور مشخص تسهیل تجارت خارجی دارد. به عنوان مثال، این استان طولانی‌ترین مرز دریایی و ساحل را با خلیج‌فارس دارد و با ۵کشور حاشیه خلیج‌فارس همسایه است. از سوی دیگر، استان بوشهر دارای ۱۵بندر در بخش‌های مختلف است که ظرفیت قابل‌توجهی برای ایجاد انبار لجستیکی جهت معادلات تجاری دارد. همین موضوع باعث شده که ۹۳درصد نفت‌خام کشور و بخش قابل‌توجهی از کالاهای غیرنفتی ایران از طریق این استان صادر ‌شود.

تولید ۷۴درصد گاز مصرفی کشور، فعالیت ۲۳مجتمع پتروشیمی و تولید ۵۰درصد محصولات صنایع پتروشیمی، وجود ۶میلیون اصله نخل و تولید ۲۰درصد خرمای کشور و ۶۰درصد محصول میگو پرورشی از دیگر ویژگی‌های استان بوشهر محسوب می‌شود.
ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) از روز شنبه آغاز به کار کرد. در حاشیه این نمایشگاه، «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با خورشید گزدرازی، رییس اتاق بازرگانی استان بوشهر، به بررسی پتانسیل‌های این استان و همچنین شرایط نمایشگاه امسال پرداخته که در ادامه می‌خوانید.


ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی استان را چه در تولید و چه در صادرات چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بندر بوشهر از گذشته یکی از بنادر جنوبی با سابقه فعال در تجارت و بازرگانی است. زمانی ۱۴کنسولگری در این بندر فعال بودند و فعالیت کاملا صادراتی داشتند. با توجه به تحریم‌ها، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها همه فعالیت‌ها دچار چالش شده‌اند اما استان بوشهر ظرفیت‌های بالایی دارد. این استان دارای ۹۰۰کیلومتر مرز آبی با خلیج‌فارس بوده و ۱۵بندر و گمرک فعال دارد که همگی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس در ارتباط هستند. برخی نیز در این بنادر به فعالیت‌های مرتبط با صیادی مشغول هستند.
عمده فعالیت ساکنان این بندر فعالیت‌های بازرگانی است که بالغ بر ۶۵درصد افراد بوشهر به انجام این خدمات مشغول هستند. در عین حال، نباید از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشاورزی و صادراتی استان نیز غافل شد.
استان بوشهر در حال حاضر قطب آبزیان به‌ویژه میگوی کشور است که بیش از ۶۰درصد میگوی کشور را تولید و تامین می‌کند. بیش از ۹۵درصد این محصول نیز صادراتی است. خرما نیز محصول کشاورزی دیگر این استان است که هرساله در نمایشگاه‌های بین‌المللی به کشورهای اطراف معرفی و صادر می‌شود. در حال حاضر خرما در روسیه، اوراسیا و جنوب‌شرق آسیا از بازار خوبی برخوردار است.یکی دیگر از مزیت‌های کشاورزی استان بوشهر که هم مصرف داخلی و هم ظرفیت صادراتی دارد، تولید گوجه‌فرنگی است. بیش از ۸۰۰هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل در این استان تولید می‌شود که نیاز داخلی در فصل یخبندان را برطرف کرده و هم به خارج از کشور صادر می‌شود.
در حوزه سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای که مورد نیاز روسیه و منطقه اوراسیاست، بوشهر نقش مهمی ایفا می‌کند. ۱۰درصد از صادرات کل کشور از مبدأ استان بوشهر و به مقصد روسیه است که نشان از ظرفیت بالای این منطقه دارد. در حوزه معادن نیز حضور چندین کارخانه سیمان و مواد معدنی، با کشتی‌هایی با ظرفیت بیش از ۳۰هزار تن به کشور هند، کشورهای جنوب‌شرق آسیا و آفریقا صادرات داریم. منطقه آزاد صنعتی بوشهر طی دو، سه سال گذشته به خوبی معرفی شده و بخش خصوصی استان انتظار دارد دولت زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و آسفالت را برای این منطقه تامین کند و زمینه را برای اشتغال، رشد تولید و توسعه بازارهای صادراتی فراهم آورد. امیدواریم برای رسیدن به این اهداف همکاری و مشورت میان اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی و دولت وجود داشته باشد. البته چالش‌های بسیار زیادی بر سر راه بخش خصوصی قرار دارد که مهم‌ترین آن تامین مالی است. قوانین مرتبط با مالیات‌ستانی نیز چالش دیگری است که پیش روی فعالان اقتصادی قرار دارد. در استان بوشهر این مشکلات بیش از سایر استان‌ها است و بیش از ۹۵درصد پرونده‌های مرتبط با مالیات به هیات‌های حل اختلاف می‌رود که این موضوع یک فاجعه است. بدنه کارشناسی دولت نیز با برخورد سلیقه‌ای با بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به مشکلات دامن می‌زند. قرار بر این بود که اگر دولت می‌خواهد ممنوعیتی تصویب کند، این کار را با مشورت بخش خصوصی انجام دهد اما این اتفاق نمی‌افتد و مدام با بخشنامه‌های خلق‌الساعه روبه‌رو هستیم. تمامی این موارد به مشکلات در این منطقه دامن می‌زند و آنها را تشدید می‌کند. اگر گفت‌و‌گو میان اتاق‌ها و در راس آنها اتاق ایران انجام بگیرد، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
حضور گسترده اتاق بازرگانی در نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به طور کلی نظر شما درباره اکسپوی امسال چیست؟
به نوبه خودم از هیات‌رییسه اتاق ایران به عنوان راس هرم تشکر می‌کنم که با حضور پررنگ و درخور شأن بخش خصوصی در اکسپو، شأن واقعی بخش خصوصی را زنده کرده است. ما به عنوان اتاق بازرگانی بوشهر طی یکی، دو روز گذشته ملاقات‌های بسیار خوب و سازنده‌ای داشته‌ایم که می‌تواند مثمرثمر باشد و مشکلات حوزه صادراتی را مرتفع کند. در این نمایشگاه این امکان فراهم شده است که بتوانیم با همتایان خود از کشورهای بازار هدف گفت‌و‌گو کنیم و روابط تجاری را بهبود ببخشیم. مطمئنا در سال‌های آتی این نمایشگاه بهتر هم خواهد شد و با برگزاری پلن‌های تخصصی و حضور فعالان بخش خصوصی کشورهای دوست ایران می‌توانیم ارتباطات تجاری دوسویه بهتری را به وجود آوریم.

در ادامه گزارش تصویری از نمایشگاه را مشاهده می کنید.

 

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه