امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237121 تاریخ ثبت : 1401/11/3 10:26:05
برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر

چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی خرما و صنایع وابسته و نخستین نمایشگاه کشاورزی، دام و طیور در محل نمایشگاههای بین المللی استان بوشهر برگزار شد .

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: توسعه بازارهای فروش در عرصه‌های ملی و جهانی رویکرد اصلی نمایشگاه بین المللی خرما در بوشهر است. خورشید گزدرازی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده چهارمین نمایشگاه خرما استان بوشهر با حضور مسئولان ارشد کشوری و همچنین نمایندگانی از استان‌های خرما خیز برگزار شد
 
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خرما و صنایع وابسته و نخستین نمایشگاه کشاورزی، دام و طیور در محل نمایشگاههای بین المللی استان بوشهر برگزار شد .
 
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: توسعه بازارهای فروش در عرصه‌های ملی و جهانی رویکرد اصلی نمایشگاه بین المللی خرما در بوشهر است.
 
خورشید گزدرازی   اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده  چهارمین نمایشگاه خرما استان بوشهر با حضور مسئولان ارشد کشوری و همچنین نمایندگانی از استان‌های خرما خیز برگزار شد 
 
وی افزود: استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل و تولید بیش از ۱۶۵ هزار تن خرما ظرفیت مهمی برای فرآوری، صادرات و حضور در بازارهای جهانی فراهم کرده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر تصریح کرد: در همین زمینه نمایشگاه و همایش ملی خرما با رویکرد افزایش سرانه مصرف خرما ، گسترش و شناسایی بازارهای ملی و صادراتی جدید در جهت رونق اقتصادی این محصول استراتژیک برگزار شد .
 
وی ادامه داد: در کنار برگزاری این نمایشگاه، همایش ملی خرما با حضور جمعی از مدیران وزارتخانه های متولی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جهت ارتقاء توسعه ملی خرما برگزار می‌شود .
 
گزدرازی افزود: برگزاری رویدادهای ملی خرما در سال‌‎های اخیر منجر به کسب دستاوردهایی ارزشمند برای نخل‌داران شده که امید است این مهم در رویداد چهارم نیز بخوبی محقق شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر یادآور شد: برگزاری نمایشگاه ملی خرما با حضور و استقبال گسترده فعالان بازار در حوزه‌های داخلی و خارجی فرصتی ارزشمند برای رونق صادرات خرما در استان بوشهر است.
 
گزدرازی ادامه داد: استان بوشهر با برخورداری از تنوع خرما و کیفیت مثال زدنی سالانه ظرفیت صادرات ۳۰ هزار تن خرما دارد.
 
وی افزود: کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، افغانستان، هند، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس مقصد اصلی صادرات خرما در استان بوشهر محسوب می شوند.
 
گزدرازی تصریح کرد: با توجه به ارزیابی انجام شده صادرات خرمای استان به سایر کشورها می‌تواند به رونق بازار فروش این محصول مهم و استراتژیک کمک شایانی کند.
 
وی گفت: فرآوری خرما از راهکارهای مهم برای ایجاد ارزش افزوده در محصول خرما است که توسعه واحدهای فرآوری و سردخانه نتایج ارزشمندی در این چند سال همراه داشته است.
 
 
استاندار بوشهر نیز با اشاره به وجود شش میلیون اصله نخل در استان، اظهار داشت: در استان بوشهر با تولید افزون بر 165 هزار تن خرما 15 درصد کل خرما کشور تولید می‌شود.
 
احمد محمدی‌زاده استان بوشهر را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما کشور در بین 12 استان دانست و بیان کرد: بوشهر چون مرکز مهم تولید خرما در کشور است، محور همایش و نمایشگاه‌های ملی است و هر ساله در کنار همایش، نمایشگاه و جشنواره، یک میز ملی خرما در بوشهر تشکیل می‌شود.
 
استاندار بوشهر اضافه کرد: در کنار این 3 مجموعه همایش، نمایشگاه و جشنواره خرما تولیدکنندگان، نخل‌داران، شرکت‌های تعاونی، صنایع فرآوری، کارخانه‌داران و صادرکنندگان خرما مشارکت و حضور دارند و ضمن هم‌افزایی راهکارهای لازم برای حل مشکلات مورد بررسی قرار می‌دهند.
 
محمدی‌زاده بیان کرد: در کنار همایش و جشنواره ملی و بین‌المللی خرما، مقامات ملی، محلی و مسئولان استانی ضمن بازدید از ظرفیت‌ها، در میز ملی خرما شرکت می‌کنند و مطالبات تولیدکنندگان، صاحبان صنایع فرآوری و تولیدکنندگان مورد بررسی قرار می‌دهند و در زمینه حل مشکلات آنان چاره‌اندیشی می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی و بین‌المللی خرما امسال با مرکزیت استان بوشهر برگزار شد گفت: در چهارمین جشنواره و نمایشگاه خرما بوشهر با مشارکت 12 استان برگزار شد و این برنامه در سال‌های آینده هم ادامه می‌یابد.
 
استاندار بوشهر خرما، آبزیان و گوجه‌فرنگی را از محصولات تولیدی مهم و مزیت‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: یکی از موارد حمایتی مسئولان برگزار این رویداد ملی است که هر ساله در استان بوشهر برگزار می‌شود.
 
محمدی‌زاده ضمن قدردانی از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و نمایشگاه خرما در بوشهر اعم از بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و دولتی گفت: آبزی‌پروری از دیگر مزیت‌های استان بوشهر است و در این راستا بیش از 50 درصد میگو پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و امسال با اقدامات دانش‌بنیان‌ها تولید میگو پرورشی افزایش یافته است.
 
 مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر در این آیین گفت: چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خرما و صنایع وابسته در ۵۵ غرفه به مساحت یکهزار و ۹۰۰ مترمربع و با شرکت ۱۰ استان کشور برپا شد.
 
نامور اضافه کرد: همزمان با نمایشگاه بین المللی خرما، نخستین نمایشگاه کشاورزی، دام و طیور شامل ۴۰ غرفه و به مساحت یکهزار و ۳۰۰ مترمربع برپا شده است.
وی اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات، دستیابی به پدیده‌های نوین علمی، تسهیل در ارتباط بین شرکت‌ها و دستگاه‌ها و میعادگاهی برای فعالان اقتصاد کشور است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر گفت: جشنواره بین‌المللی خرما و صنایع وابسته در بوشهر به دنبال کمک به رونق اقتصادی و توسعه کسب و کارهای مربوط به خرما در کشور و بویژه استان بوشهر است.
علی باستین  اظهار کرد: کمک به ایجاد فرصت های شغلی جدید، جذب سرمایه‌گذاران در زنجیره تولید خرما (از کشت تا صادرات)، معرفی محصولات نوآوری شده و برندسازی از دیگر هدف‌های برپایی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر است.
 
وی بیان کرد: افزایش سلامت و تامین امنیت غذایی برابر استانداردهای جهانی، تبادل اطلاعات و نتایج تحقیقات و دستاوردهای علمی در حوزه خرما بین بخش خصوصی، فضاسازی برای ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خرما از دیگر چشم اندازهای تعریف شده برای نمایشگاه بین المللی خرما در بوشهر به شمار می رود.
 
باستین ادامه داد: کمک به افزایش سطح تکنولوژی و دانش فنی در تولید مواد غذایی ارگانیک، یافتن بازارهای جدید و ارتقاء استانداردهای موجود در بسته بندی خرما مطابق با بازارهای هدف و مقصدهای صادراتی از رویکردهای اصلی استان بوشهر در حوزه خرما قلمداد می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر یادآور شد: یکی از مهم ترین مباحث جشنواره بین المللی خرما در بوشهر بررسی چالش ها و مشکلات حوزه خرما همراه با ارائه راهکارهای مناسب است.
 
وی ادامه داد: امید است این نمایشگاه همچنین منجر به انعقاد قراردادهایی ارزشمند برای تولیدکنندگان خرما و رونق اقتصادی بیش از پیش اقتصاد این محصول شود.
 
باستین اظهار کرد: در این راستا با برگزاری میز ملی و همچنین همایش خرما با حضور مقام‌های کشوری و استانی برای گره گشایی از موانع فروی روی صنعت خرما تصمیم گیری می‌شود.
 
وی گفت: ارائه بسته‌های پیشنهادی برای حمایت دولت از حوزه خرما با تدوین بسته‌هایی در قانون بودجه و لایحه برنامه هفتم توسعه از رویکردهای راهبردی جشنواره بین المللی خرما در استان بوشهر است.
باستین عنوان کرد: افزایش بهره وری تولید در واحد سطح با مکانیزاسیون و حفظ بازارهای موجود همراه با یافتن بازارهای جدید برای افزایش صادرات باید به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
 
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه