امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237139 تاریخ ثبت : 1402/3/20 10:29:05
در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد

اجرایی شدن مصوبه تهاتر خرما استان بوشهر با میوه‌های های گرمسیری /ارائه ۱۷ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سطح ملی

شصت ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با ریاست استاندار بوشهر و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در محل اتاق بازرگانی بوشهر برگزار شد . در ابتدا خورشید گزدرازی رییس اتاق و دبیر شورای گفتگو یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم و ممتاز استان بوشهر را داشتن بیشترین مرز دریایی با خلیج‌فارس دانست و افزود: بر همین اساس بیش از 90 درصد اقتصاد استان امور تجاری و بازرگانی تشکیل می‌دهد.

در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد 

اجرایی شدن مصوبه تهاتر خرما استان بوشهر با میوه‌های های گرمسیری /ارائه ۱۷ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سطح ملی

شصت ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با ریاست استاندار بوشهر و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در محل اتاق بازرگانی بوشهر برگزار شد .

در ابتدا خورشید گزدرازی رییس اتاق و دبیر شورای گفتگو یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم و ممتاز استان بوشهر را داشتن بیشترین مرز دریایی با خلیج‌فارس دانست و افزود: بر همین اساس بیش از 90 درصد اقتصاد استان امور تجاری و بازرگانی تشکیل می‌دهد.

وی  با بیان اینکه بیش از 60 درصد امور تجاری و بازرگانی استان بوشهر به بخش خدمات اختصاص دارد گفت: بدون شک این حرفه طیف وسیعی از مشاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گزدرازی با اشاره به تصویب طرح تخفیفات 20 درصدی بنادر بوشهر در سال 1388 گفت: در این سال استان بوشهر با رونق بی سابقه‌ای مواجه شد و اشتغال فراگیر استان را در بر گرفت اما متاسفانه از سال 1397 با اعلام مستثنیات عملاً این تخفیفات ناکارآمد شد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: در راستای حل مشکل پیشنهاد می‌شود استثنائات در تخفیف 20 درصدی سود بازرگانی کالاهای ورودی به بندر بوشهر حذف شود و اعطای معافیت مالیاتی برای یک دوره 10 ساله به بنادر بوشهر یک ضرورت است

*اجرایی شدن مصوبه تهاتر خرما استان بوشهر با میوه‌های گرمسیری*

 

استاندار بوشهر  جایگاه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مصوبات این شورا در مرحله عملیاتی قرار می‌گیرد.

 احمد محمدی‌زاده در این نشست   با اشاره به حل مشکل کشتی‌های ماهیگیری، صید ماهی یال اسبی گفت: در این زمینه جلسه مشترک هفته آینده با حضور استان‌های ساحلی جنوبی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به تصویب تهاتر خرما استان بوشهر با میوه‌های گرمسیری اضافه کرد: لازم این مصوبه هر چه سریعتر برای اجرا ابلاغ شود.

استاندار بوشهر با  اشاره به فروش نرفتن بخشی از محصول خرما کشاورزان استان بوشهر تصریح کرد: باید راهکاری در حل مشکل کشاورزان در فروش خرما آنها ارائه شود و بهترین راهکار تامین سرمایه برای خرید محصول خرما کشاورزان استان است.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  در ادامه با اشاره به تصویب 20 هزار میلیارد تومان برای رونق اقتصادی استان بوشهر خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این مصوبه باید هر چه سریعتر منابع اعتباری آن تخصیص یابد

 

*ارائه ۱۷ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سطح ملی*

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با بیان اینکه استان بوشهر در طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری موفق عمل کرده است گفت: در یکسال اخیر بیش از ۱۷ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سطح ملی مطرح شده است.

 محسن کوشش تبار با بیان اینکه مصوبات این جلسات نقش مهمی در رفع مشکلات اقتصادی استان دارد اظهار داشت: در ارزیابی وزارت کشور شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر خیلی حرفه‌ای عمل کرده و رتبه ممتازی در کشور کسب کرده است.

وی استان بوشهر در مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی را شایسته تقدیر دانست و بیان کرد: در مصوبات این شورا، استان بوشهر موفق عمل کرده و در یکسال اخیر بیش از 17 درصد مصوبات شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر در سطح ملی مطرح شده است.

معاون وزیر کشور خدمات این مجموعه را ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: استان بوشهر مسیر رو به جلو خوبی در عرصه اقتصادی و سرمایه‌گذاری حرکت می‌کند و نشاط اقتصادی حائز اهمیت و بسزایی ایجاد کرده است.

کوشش تبار با بیان اینکه در اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان بوشهر رتبه خوبی در یکسال گذشته کسب کرده است افزود: نقش فعالان اقتصادی بخش خصوصی در جامعه بسیار مهم است چون دولت به تنهایی کاری نمی‌تواند پیش ببرد.

وی افزود: استان بوشهر در کاهش نرخ بیکاری رتبه سوم کشور را کسب نموده و همچنین در کنترل نرخ تورم، تحول قابل قبولی در استان بوشهر طی یکسال اخیر ایجاد کرده است.

معاون اقتصادی وزیر کشور بیان کرد: در حمایت از واحدهای تولیدی و احیا واحدهای راکد رتبه استان بوشهر دوم است.

کوشش تبار با قدردانی از تلاش استاندار و مجموعه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد فرمانداران استان بوشهر در حوزه اقتصادی فعال هستند که جای قدردانی دارد.

وی از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر در مرکز کشور خبر داد و افزود: با ارائه پیشنهاد به رئیس جمهور و تصویب آن قرار است، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بوشهر در جلسه خاص ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید حضور داشته باشد و مشکلات و مسائل اقتصادی استان بوشهر در این ستاد بررسی و راهکارهای لازم برای رفع آنها تصویب می‌شود.

در ادامه شورا وارد دستور کار شد دستور جلسه  *بررسی مسائل و مشکلات اجرای تبصره 1 و 2 ماده 3 قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تبعات منفی آن در فضای کسب و کار*   بود که خورشید گزدراری رییس اتاق بازرگانی اظهار داشت  که عموما  محموله هایی که به صورت حجمی و وزنی به گمرکات اظهار می شوند دارای اختلاف وزن و یا تعداد ممکن است باشند علی الخصوص در محموله هایی که با تناژ بالا به گمرکات وارد و یا از آن صادر می شود.

وی افزود  بعنوان مثال در یک محموله 50 هزار تنی برنج یا کالاهای مشابه اختلاف وزن یک امر عادی می باشد و متاسفانه قانون گذار بدون در نظر گرفتن این امر که در کالاهای مشابه و مطابق با مواد 54، 108 و 113 قانون امور گمرکی با تصحیح ثبت سفارش و پرداخت سود و حقوق ورودی می توان از تشکیل پرونده قاچاق و تبعات منفی آن جلوگیری نمود با اصرار بر قاچاق اعلام کردن محموله های با بیش از 15% اختلاف وزنی و حجمی تنها موجب ایجاد پرونده های فراوان قاچاق و تطویل امر رسیدگی و مشکلات بعدی می­گردد .

گزدرازی با جمیع اوصاف تصریح کرد  که دبیرخانه شورا مطابق با بند الف تبصره 4 ماده 11 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بررسی این امر را در دستور کار خود قرار داده است.

دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  مهمترین ایرادات این موضوع را  ناکارآمد نمودن برخی از مواد قانونی امور گمرکی ، ایجاد پرونده های قاچاق علی الخصوص در زمینه محموله های وارداتی حجم که کالاهای اساسی را در برمی گیرد، درگیر نمودن بسیاری از دستگاه های انتظامی، قضایی و تعزیرات  ،  از بین رفتن بخش عظیمی از محموله های یاد شده به دلیل اطاله فرآیند دادرسی،  افزایش تورم،  تشویق شدن تجار و بازرگانان به جهت انجام تجارت غیر رسمی برشمرد 

گزدرازی خاطر نشان کرد در راستای حل مشکل پیشنهاد می گردد:  

طرح معوق ماندن اجرای ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در هیات دولت توسط وزارت کشور و  پیشنهاد دولت به مجلس جهت حذف ماده 3 قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اجرا شدن مواد 54، 108 و 113 قانون امور گمرکی به جای آن اجرایی گردد که بعد از بحث و بررسی مقرر شد نا‌مه ای به امضا استاندار تهیه و به همراه نظرات کارشناسی گمرک  به وزارت کشور و شورای گفتگوی مرکز ارسال شود.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه