امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237119 تاریخ ثبت : 1401/10/18 11:59:24
در شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بوشهر مطرح شد :

برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی خرما و آبزیان در استان بوشهر

شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر به ریاست احمد محمدی زاده استاندار بوشهر برگزار شد در ابتدا خورشید گزدرازی رییس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگو از برگزاری جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی خرما و آبزیان در استان خبر داد و گفت: جشنواره بین‌المللی خرما دهه سوم دی و آبزیان دهه نخست بهمن در بوشهر برگزار می‌شود. وی با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار داشت: جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر 27 تا 30 دی ماه امسال با مشارکت فعالان این عرصه از استان‌های مختلف برگزار می‌شود.
 
شصت و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر به ریاست احمد محمدی زاده استاندار بوشهر برگزار شد در ابتدا خورشید گزدرازی رییس اتاق بازرگانی و دبیر شورای گفتگو از برگزاری  جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی خرما و آبزیان در استان خبر داد و گفت: جشنواره بین‌المللی خرما دهه سوم دی و آبزیان دهه نخست بهمن در بوشهر برگزار می‌شود.
وی  با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار داشت: جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر 27 تا 30 دی ماه امسال با مشارکت فعالان این عرصه از استان‌های مختلف برگزار می‌شود.
 
دبیر شورای گفتگو  با بیان اینکه در این جشنواره بیش از 50 شرکت تولیدی و صنایع فرآوری خرما مشارکت دارند خاطر نشان کرد: 48 درصد شرکت‌کنندگان در جشنواره بین‌المللی خرما از استان بوشهر و 52 درصد از دیگر استان‌ها هستند.
 
  رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اضافه کرد: در نمایشگاه و جشنواره خرما استان بوشهر توانمندی شرکت‌ها در زمینه ماشین آلات، بسته‌بندی و عمل‌آوری، فرآورده‌های جانبی خرما، کود و سم، صنایع دستی تهیه شده از نخل، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر ارائه می‌شود.
 
گزدرازی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی آبزیان در بهمن ماه امسال در بوشهر خبر داد و تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور 80 درصد از استان‌های فعال در حوزه شیلات و صنایع وابسته تولید آبزیان از جمله بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، یزد، گلستان، تهران، البرز، مشهد، آذربایجان غربی، کرمان برگزار می‌شود.
 
وی اضافه کرد: شرکت کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی آبزیان بوشهر محصولات خود در زمینه تولید مواد غذایی ماهی و میگو و سایر آبزیان، تجهیزات مرتبط با آب لوله و اتصالات، بهبود دهنده آب و خاک، تصفیه و ضدعفونی کردن آب و بستر، قفس‌های پرورش ماهی دریایی و محصولات مرتبط، تجهیزات مرتبط با غذای ماهی، پرورش و تکثیر جلبک ارائه می‌کنند.
 
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر، برگزاری برنامه آموزشی، جشن شکرگزاری پایان برداشت میگو پرورشی، تشکیل میز میگو و برگزاری جشن برگزیده‌های صنعت شیلات را از برنامه جانبی نمایشگاه آبزیان دانست.
گزدرازی از حمایت اتاق بازرگانی بوشهر از تشکل های اقتصادی در راستای توسعه صادرات و جذب سرمایه گذار خبر دادو گفت در زمینه آزمایشگاههای  استاندارد ۳۳ آزمایشگاه با هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری همکاری خوبی در صادرات و واردات دارند همچنین انجمن آبزیان ما در زمینه آبزی پروری به ویژه میگو پرورشی جهش خوبی داشته و۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده همچنین در حوزه معدن با ۵۰ واحد فراوری در حدود سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و  در زمینه گلخانه ها داری یک ظرفیت ممتاز در کشور در زمینه توسعه گلخانه ها هستیم .
استاندار بوشهر :تسریع در فروش محصول خرما  و افزایش بهره‌وری در تولید آبزیان پرورشی از  مزایای برگزاری جشنواره خرما و آبزیان است.
در ادامه  احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر    با گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی ویژگی‌های این سردار بزرگ اسلام را برشمرد و اظهار داشت: تمام خصوصیّات اخلاقی، اخلاص و مجاهدت در شهید حاج قاسم سلیمانی وجود داشت که الگو برای همه عرصه‌ها و اقشار مردم محسوب می‌شود.
 
وی با تأکید بر رفع موانع و حل مشکلات بخش خصوصی گفت: زمینه تحقق مطالبات فعالان بخش اقتصادی، کشاورزی و تولیدکنندگان تسهیل و تسریع شود.
 
استاندار بوشهر همکاری مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در حل مشکلات بخش خصوصی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: 2 مزیت مهم استان بوشهر تولید خرما و پرورش آبزیان از جمله ماهی و میگو است که در این راستا امسال 2 جشنواره بین‌المللی خرما و آبزیان در بوشهر برگزار می‌شود.
 
محمدی‌زاده رویکرد جشنواره و نمایشگاه خرما و آبزیان در بوشهر را تسریع در حل مشکلات فعالان این حوزه دانست و بیان کرد: تسریع در فروش محصول خرما کشاورزان و افزایش بهره‌وری در تولید آبزیان پرورشی از دیگر مزایای برگزاری جشنواره خرما و آبزیان است.
 
وی از افزایش اراضی پرورش میگو در استان بوشهر خبر داد و خاطر نشان کرد: در فصل آینده 1500 هکتار به اراضی پرورش میگو استان بوشهر افزوده می‌شود.
 
استاندار بوشهر اضافه کرد: با افزوده شدن اراضی پرورش میگو، ظرفیت تولید این آبزی شش هزار تن افزایش می‌یابد و با اجرا طرح‌های بهره‌وری، تولید میگو پرورشی استان به 50 هزار تن خواهد رسید.
 
محمدی‌زاده افزایش بازارهای صادراتی در کشورهای مختلف را از دیگر رویکردهای برگزاری جشنواره خرما و آبزیان دانست و خاطر نشان کرد: حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران با تعامل دستگاه‌های اجرایی و همراهی بانک‌ها یک ضرورت است.
 
وی با اشاره به ایجاد شهرک خرما در شهر صنعتی دشتستان گفت: بیش از 70 هکتار اراضی به ظرفیت شهرک صنعتی برازجان افزوده شده که زمینه ایجاد شهرک خرما در این مجموعه را فراهم کرده است.
استاندار بوشهر نشست با سرمایه‌گذاران ایرانیان مقیم کشورها از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای نشست سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور با فعالان حوزه اقتصاد و تولید استان بوشهر برنامه‌ریزی شود تا در سفر رئیس جمهور به استان مشوق‌های لازم تصویب شود.
 
محمدی‌زاده کمک به واردات تجهیزات و کالاهای مورد نیاز تولیدکنندگان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: راهکارهای لازم برای واردات این کالاها از طریق کالا همراه ملوان تدوین و عرضه شود.
وی از فعال شدن تعاونی مرزنشینان استان بوشهر خبر داد و گفت: از طریق این تعاونی تاکنون بیش از 4 هزار تن برنج وارد کرده و در حال توزیع است و این درحالی است که صدها تن روغن، چای و دیگر ملزومات مورد نیاز مردم از طریق تعاونی مرزنشینان وارد شده است که نقش مهمی در کمک به معیشت مردم دارد.
استاندار بوشهر تأمین معیشت مردم را یکی از اولویت‌ها در راه‌اندازی تعاونی مرزنشینان دانست و خاطر نشان کرد: در برابر صادرات محصولات کالاها و محموله‌ها، کالای اساسی مورد نیاز جامعه وارد می‌شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
محمدی‌زاده با اشاره به برگزاری جشنواره خرما و آبزیان بر حمایت از بانوان کارآفرین برای شرکت در این نمایشگاه و جشنواره تأکید کرد و افزود: با تخفیف ویژه زمینه مشارکت بانوان کارآفرین در جشنواره و نمایشگاه خرما و آبزیان استان بوشهر فراهم شود.
 
وی با قدردانی از تلاش جهاد کشاورزی در ارائه الگو کشت محصولات بیان کرد: تغییر الگو کشت در محصولات مختلف راهبردی و افزایش بهره‌وری در تولید در دستور کار قرار بگیرد.
 
 
نمایشگاه خرما ظرفیت مهمی برای رفع نگرانی تولیدکنندگان خرما و صنایع فرآوری این محصول فراهم می‌کند
در ادامه رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره  به فروش نرفتن خرما محصول کشاورزان استان بوشهر گفت: اکنون خرما کشاورزان در سردخانه و انبارها نگهداری می‌شود که مشکلات و انتظارات کشاورزان فروش آنها است.
ابراهیم رضایی با قدردانی از مسئولان اتاق بازرگانی در تشکیل میز خرما در دشتستان، یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر را تولید محصولات کشاورزی از جمله خرما دانست و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی و با تلاش اتاق بازرگانی جشنواره و نمایشگاه خرما ماه آینده در استان بوشهر تشکیل می‌شود.
 
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی، باتأکید بر مردمی برگزار شدن نمایشگاه و جشنواره خرما تصریح کرد: یکی از دغدغه کشاورزان فروش و صادرات خرما است که این نمایشگاه ظرفیت مهمی برای رفع نگرانی تولیدکنندگان خرما و صنایع فرآوری این محصول فراهم می‌کند.
 
وی توسعه صادرات خرما را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: خریداران عمده داخل و خارج از کشور در جشنواره و نمایشگاه خرما حضور خواهند داشت که باید از این ظرفیت برای فروش و صادرات خرما استفاده شود.
 
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برگزاری جشنواره خرما تنها نباید در نمایشگاه قرار بگیرد بلکه جهت‌گیری اصلی آن باید حل مشکلات کشاورزان باشد.
رضایی با اشاره به به فروش نرفتن خرما محصول کشاورزان استان بوشهر تصریح کرد: اکنون خرما کشاورزان در سردخانه و انبارها نگهداری می‌شود که مشکلات و انتظارات کشاورزان فروش محصول خرما آنها است.
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری در حل مشکلات کشاورزان در فروش خرما آنها در نشست‌هایی با مسئولان ذیربط در مرکز کشور اضافه کرد: در این راستا کشاورزان، تجار، بازرگانان صاحبان صنایع فرآوری نیاز به حمایت و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش دارند که با کمک بانک‌ها این مشکل برطرف می‌شود.
رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورهای روسیه و عراق اضافه کرد: آمادگی مذاکره با کشورهای روسیه و عراق برای صادرات محصولات خرما و آبزیان استان بوشهر وجود دارد.
در ادامه شورا وارد دستور کار شد که دستور اول  :
"رسیدگی به اعتراضات واصله از سوی فعالین اقتصادی پیرامون ساخت داخل و عدم ثبت سفارش برخی از کالاها"
خورشید گزدرازی رییس اتاق اظهار داشت  از آنجا که وزارت صمت اقدام به اعمال محدودیت بر واردات کالاهای ساخت داخل نموده و تشخیص تولید داخل را به کارشناسان اداره کل صمت استانها واگذار نموده است، در نتیجه کارشناسان اداره کل صمت استان جهت تشخیص این امر، صاحبان کالا را به انجمن های تخصصی ارجاع می دهند
وی افزود  انجمن هایی که بعضاً ملی نیستند و دستورالعمل های آنها واحد و قطعی نمی باشد که همین امر موجب اطاله فرآیند ثبت سفارش و ایجاد رانت می شود و در نهایت کارتابل ساخت داخل برای یکسری کالاها که اصلا در داخل تولید نمی شود و یا تولید آنها کفاف نیاز جامعه را نمی دهد فعال می گردد.
وی مهمترین  ایرادات موضوع  را 
افزایش فزاینده قاچاق،بازماندن تجار بوشهری از گردونه رقابت با تجار سایر استان ها ،بوجود آمدن رانت به دلیل احاله تجار به انجمن های تخصصی ،
،قابل انطباق نبودن کیفیت داخلی خیلی از کالاها با فرآورده های نهایی مثل قطعات یدکی در خودرو  و 
طبق تبصره 3 ماده 7 اصل 44 قانون اساسی هیچ یک از دستگاه اجرایی نمی توانند به دلیل اشباع شدن بازار از صدور مجوزهای کسب و کار جلوگیری نماید زیرا ثبت سفارش یکی از مجوزهای کسب و کار می باشد.
گزدرازی  خاطر نشان کرد  در راستای حل مشکل پیشنهاد می گردد:
سازمان بازرسی کل کشور جهت جلوگیری از رانت به این قضیه ورود نماید همچنین 
وزارت صمت میزان تولید و مصرف کلیه کالاهایی که ساخت داخل برای آنها فعال می گردد را استخراج نموده و برای یکسری کالاها مثل لنت کامیون های اروپایی که امکان ساخت آن در داخل وجود ندارد، کارتابل ساخت داخل را غیر فعال نمایدو این مسئله تا زمان حصول نتیجه از سوی دبیرخانه شورا پیگیری گردد که بعد از بحث و بررسی مقرر شد که دیرخانه شورا با همکاری دستگاههای متولی پیگیری لازم بعمل آورند .
 
دستور دوم "بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی پیرامون ممنوعیت یا تغییر ورود و ثبت سفارش برخی از کالاها بدون اطلاع قبلی به ذینفعان" بود که خورشید گزدرازی دبیر شورای گفتگو اظهار داشت 
علیرغم تصریح قانونی و تکلیف دستگاه های اجرایی به "اطلاع رسانی تغییر سیاستها، مقررات و رویه های اقتصادی در زمان مقتضی قبل از اجراء" در ماده (24) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و بر خلاف نامه   مورخ 12/05/1401 وزارت امور اقتصادی و دارایی خطاب به معاونت هماهنگی و امور کسب و کار وزات صنعت، معدن و تجارت در خصوص "اعلام فهرست سیاست های قابل تغییر پیش از اجرا" و همچنین نامه  مورخ 22/05/1401 معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور مبنی بر تأکید بر اجرای ماده (24) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و ماده (30) الحاقی همین قانون، کماکان ممنوعیت یا تغییر رویه ورود و ثبت سفارش برخی از کالاها در سامانه جامع تجارت بدون اطلاع قبلی به ذینفعان صورت می پذیرد.
وی مهمترین ایرادات موضوع را 
سلب شدن قدرت تصمیم گیری از فعالان اقتصادی که سبب ایجاد ضرر و زیان به صاحبان کالا خواهد شد. 
،کاهش قدرت رقابت پذیری در مقایسه با سایر کشورها در حوزه صادرات و از دست دادن بازارهای هدف دانست 
گزدراری تصریح کرد در راستای حل مشکل پیشنهاد می گردد
متن نامه ای از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جهت تأکید بر اجرای ماده 24 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و بخشنامه 85230 مورخ 22/05/1401 معاونت محترم حقوقی رئیس جمهوری به منظور اطلاع رسانی محدودیت ها و ممنوعیت ها حداقل 6 ماه قبل از ابلاغ، تنظیم و به وزارت صمت ارسال گردد.
همچنین تفویض برخی از اختیارات دفتر مقررات صادرات و واردات به استانها داده شود که بعد از بحث و بررسی مقرر شد دبیرخانه شورای گفتگو با همکاری سازمان صمت موضوع را پیگیری نماید. 
 
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه