امروز شنبه 6 مرداد 1403
کد خبر : 237136 تاریخ ثبت : 1402/1/28 13:40:00
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر:

چین مهمترین بازار صادراتی ایران است

به گزارش خبرنگار ایرنا، خورشید گزدرازی روز شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهربا رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: حرکت پر شتاب چین در اقتصاد به عنوان یک قطب برتر در جهان است.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر با اشاره به ارتباط ۲ کشور ایران و چین از دهه‌های پیشین گفت: در زمان حاضر چین مهمترین بازار صادراتی و مهمترین شریک وارداتی، تکنولوژی و متحد سیاسی ایران است.
 
🔹به گزارش خبرنگار ایرنا، خورشید گزدرازی روز شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهربا رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: حرکت پر شتاب چین در اقتصاد به عنوان یک قطب برتر در جهان است.
 
🔹وی بیان کرد: عنصر تحریم باعث شد چین کشوری امن برای تعاملات بین‌المللی شود و اقتصاد ۲ کشور در بسیاری موارد به ویژه در حوزه انرژی مکمل یکدیگر هستند.
 
🔹رئیس اتاق بازرگانی بوشهر به جایگاه صادراتی استان پرداخت و با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ کشور چین مقصد اول کالاهای صادراتی کشور بوده اظهار کرد: از مجموع ۵۳ میلیارد و ۱۴۶ میلیون دلار صادرات کشور، میزان ۱۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار آن به کشور چین صادر شده است.
 
🔹گزدرازی با بیان اینکه ۲۷ درصد از ارزش صادرات ایران به کشور چین اختصاص دارد گفت: در استان بوشهر نیز کشور چین در صدر مقاصد کالاهای صادراتی قرار گرفته است.
 
🔹وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۳.۳ میلیارد دلار صادرات از استان بوشهر به کشورهای مختلف ثبت شد گفت: از این میزان کالا و محصولات ۸.۷ میلیارد دلار آن به کشور چین صادر شده است.
 
🔹رئیس اتاق بازرگانی بوشهر سهم صادراتی این استان به کشور چین را از مجموع کل صادرات ۶۲ درصدی وزنی و ۶۵ درصدی ارزشی دانست و بیان کرد: از تمام ظرفیت‌های ممکن برای تقویت و توسعه ارتباط با کشور چین استفاده می‌کنیم.
 
🔹گزدرازی ادامه داد: انجمن دوستی ایران و چین با سابقه روشن و مؤثر و داشتن کمیته‌های مختلف از جمله کمیته اقتصادی و بازرگانی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت ویژه در این راستا همکاری و مساعدت کند.
 
🔹وی ایجاد خط کشتیرانی مستقیم چین و بوشهر با هدف کاهش هزینه و مدت انتقال کالا میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: راه‌اندازی خط پروازی مستقیم به چین و بالعکس، استفاده از ظرفیت اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برای افزایش روابط تجاری و توسعه اقتصادی از جمله تجدید و آغاز مجدد فعالیت دفاتر نمایندگی در شهرهای چینگ دائو و تیانجین، ایجاد کانال نقل و انتقال مالی مناسب و ترغیب سرمایه‌گذاران کشور چین در استفاده از امکانات منطقه آزاد تجاری صنعتی برای تولید و صادرات محصولات به کشورهای پیرامونی یک ضرورت است.
 
 
 
بررسی راهکارهای توسعه روابط فعالان اقتصادی استان بوشهر با چین در اتاق بازرگانی بوشهر 
 
🔸در نشست فعالان اقتصادی استان بوشهر با رئیس انجمن دوستی ایران و چین راهکارهای توسعه روابط استان بوشهر با کشور چین بررسی شد.
🔸  علاءالدین بروجردی در نشست رئیس انجمن دوستی ایران و چین با فعالان اقتصادی استان بوشهر با بیان اینکه بسیاری از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی مشکلات ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است گفت: حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان باید در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته شود.
 
🔸رئیس انجمن دوستی ایران و چین به توانمندی و ظرفیت‌های کشور چین پرداخت و بیان کرد: چین علاوه بر تامین مایحتاج داخلی، نقش مهمی در صادرات به کشورهای مختلف جهان دارد.
 
🔸وی ادامه داد: کشور چین از نظر فناوری و تکنولوژی ظرفیت چند برابری نسبت به کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی دارد.
 
🔸رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: خط چین هراسی و چین ستیزی با اتاق فکر در آمریکا و کشورهای غربی ایجاد شده است.
 
🔸بروجردی توسعه روابط در بخش‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری یکی از برنامه‌های مهم است که در این راستا نرم‌افزار گردشگری انجمن دوستی ایران و چین به‌زودی رونمایی می‌شود.
 
🔸وی ظرفیت‌های استان بوشهر در ابعاد گوناگون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری را مهم دانست و تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر باید زمینه توسعه زیرساخت‌های این صنعت افزایش یابد.
 
 
 
 
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه